انتقادهای «زهتاب» به انتخاب بازیگرانِ چشم آبی و قد بلند/ همبازی شدن با عزتالله انتظامی قسمت نشد!
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۲۵۵۶۱
بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون به نحوه انتخابِ بازیگر گلایه میکند که باعث شده تا بازیگران کاربلد خانهنشین باشند و عمو، خاله و دایی خودشان را بازیگر کنند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محسن زهتاب 29 اسفندماه 1314 در تهران، شبِ عید نوروز به دنیا آمده است. سال 1335 در کلاس بازیگری تئاتر «جامعه باربد» شرکت کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او در کارهایی همچون "به دنبال خوشبختی (1388)"، "همسر دلخواه من (1379)"، "مریم مقدس (1379)"، "عشق کافی نیست (1377)" و در تلویزیون با تب سرد علیرضا افخمی، فرستاده جواد شمقدری و روشنتر از خاموشی حسن فتحی، ولایت عشق مهدی فخیمزاده و خیلی از آثار دیگر ایفای نقش کرده است. زهتاب در برنامه "چهلتیکه" حرفهای جالبی زد.
او گفت: تولد من 29 اسفند است؛ یعنی شب عید به دنیا آمدم اما شناسنامهام را 15 اسفند گرفتند. در خیابان مولوی باغ فردوس دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه را دنبال میکردم. این منطقه بافت قدیمی داشت و به نظرم این بافت قدیمی خیلی هم زیبا بود. مدرن نبود، اما قشنگ بود. در آنجا چند بازارچه وجود داشت، اما مسقف بودند. خانهها به گونهای ساخته شده بود که پشت بامهایشان به یکدیگر راه داشت و خیلی راحت میتوانستید از یک پشتبام به پشتبام خانه دیگری بروید. من فرزند ششم خانواده بودم. دو تا از برادرانم در کودکی فوت میکنند و 5 تای دیگر علیرغم تمام سختیها زنده ماندند. البته یکی از برادرانم مدتی پیش به دلیل کرونا فوت کرد و از دست دادنش برایم بسیار غمانگیز بود.
وی ادامه داد: مادرم قصهگوی دوران بچگیام بود؛ او را خانم جان خطاب میکردم، دو کتاب را حفظ بود؛ یکی قرآن و دیگری حافظ. اگر شعری از حافظ میخواندید و اشتباه بود، غلطگیری میکرد. مادرم معلم قرآن هم بود. همه دور هم مینشستند و قرآن میخواندند و او ایرادشان را میگرفت.
خاطرات بسیار خوبی از فیلم «ردپایی بر شن» دارم؛ خاطرم هست صحنهای را داشتیم که محل استقرار قوای روس بود و قرار بود ما از ایل به آنها حمله کنیم. جایگاه ما پشتبام بود، روز قبل برف آمده بود، آب شده بود و آن آبها یخ زده بود. من به همراه شادروان طباطبایی بالا ایستاده بودیم و با تفنگ در کمین روسها بودیم. وقتی صحنه را گرفتیم، آقای طباطبایی را دیدم و بسیار متاثر شدم. آن قدر فلز تفنگ سرد بود که وقتی آن را از دستش گرفتم، پوست دستش روی آن باقی ماند!
او به نکتهای درباره کارهای محبوبش اشاره کرد و گفت: هیچکدام از کارهای محبوبم را خودم دوست نداشتم. برای اینکه بعد از پخش میدیدم چه کارهایی میشد نکنند، اما کردند و چه باید میکردند و نکردند. هیچکدام مرا راضی نمیکردند.
زهتاب تأکید کرد: فقط وقتی میدیدم مردم راضیاند و دوست دارند از این لذت میبردم. من کارم کارشناسی تئاتر بود و همیشه کارهای خودم را هم کارشناسانه میدیدم. هیچ وقت نمیشود راضی بود، همیشه یک بازیگر بهتر از ما هست. تلاش برای بهتر مهم است. بازیگری را واقعا از مدرسه شروع کردم، نمایشنامه مینوشتم، آن موقعها خیلی تئاتر نبود و تنها یکی دو تا تئاتر فعالیت میکردند اما تخت حوضی و سیاهبازی بسیار رایج بود. از بازی اینها سوژه میگرفتم و مینوشتم.
خاطرم هست که در یکی از اجراها آقای امیرفضلی من را دید. پیشم نشست و به من گفت: من میخواهم فیلمی بسازم، آیا حاضری بازیگر اول آن باشی؟ فیلمی به نام دزدان معدن ساختند که متعلق به سال 1335 بود. به نوعی اولین فیلم وسترن ایرانی بود. این اولین کارم بود. من خیلی دوست داشتم که مشهور شوم و علتش پدرم بود. همه ما را به نام پدرم میشناختند و میگفتند: «پسر آقای زهتاب!» پدرم فرد نامآشنایی بود و خیلیها او را میشناختند. دوست داشتم که بقیه اسم مرا هم بر زبان بیاورند.
زهتاب در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه چه نقشی را دوست داشته بازی کند، اما نتوانسته است، گفت: تنها نقشی که دوست داشتم بازی کنم و هیچ وقت نصیبم نشد، نقش یک ترکمن بود. من این ایل را بسیار زیاد دوست دارم و به نظرم انرژی مثبتی به ما میدهند. اصلا دوست نداشتم که نقش تکراری و کلیشهای بازی کنم.
این بازیگر پیشکسوت همچنین درباره علاقهاش به رابین هود، گفت: من رابینهود را دوست داشتم. به نظرم مال بچهها نبود. کارهای زیاد بود و هست که مال بچهها نیست. برای بچهها میسازند اما بیشتر بزرگترها نگاه میکنند. من خیلی وقت نداشتم برنامه ببینم. کسی که خودش فعال است وقت نمیکند برنامه ببیند. ممکن بود یک وقتی در خانه مانده باشم آن وقت چیزی تماشا میکردم که در آن سالها کم اتفاق میافتاد.
او در ادامه صحبتهایش به سریال "در پناه تو" و شروع فعالیت هنریاش با تئاتر از مدرسه، اشاره کرد و افزود: وقتی سریال "در پناه تو" پخش میشد من جای دیگری مشغول یک سریال دیگر بودم. تئاتر را از مدرسه شروع کردم و حتی کارگردانی میکردم. خودمان از روی نمایش تخت حوضی الگو میگرفتیم و مینوشتیم. یک زیرزمین بزرگ بود که ما آنجا بلیط میفروختم به بچههای مدرسه. تقریبا 40 تا بچه جا میشد. جمعهها برایشان نمایش اجرا میکردیم. بعدها به گوش مدیر مدرسه رسید و به ما اجازه دادند از سالن آمفی تئاتر مدرسه استفاده کنیم.
زهتاب همچنین درباره تبعیضها و نحوه انتخاب بازیگران به نوعی گلایه کرد و گفت: یک عده را از خانه آوردند بازیگر کردند. چشم آبی و قد بلند و ابروی کمند باعث شده بازیگر شوند. اینها بازیگر شرایط هستند. در حالی که بازیگران در خانه نشسته، عمو، خاله و دایی خودشان را میآورند. در کشورهای بزرگ 70 درصد بازیگران مسناند و بقیه برای تازگی و طراوت و زیبایی از بین جوانها انتخاب میشوند.
او در جریانِ این گفتوگو برنامه را در حالی به عزتالله انتظامی تقدیم کرد که قسمت نشده با این بازیگر پیشکسوت و به یادماندنی دنیایِ سینما همبازی شود؛ زهتاب در این باره گفت: من با آقای مشایخی، کشاورز و پورحسینی و دیگر بزرگان کار کردهام با تک تک بازیگران مطرح به جز عزتالله انتظامی که قست نشد همکاری کنیم.
توضیحاتی درباره حاشیه اخیر پیش آمده برای برنامه یلدا در تلویزیون/ گرامیداشتی که شبکه جامجم برای «حاج قاسم» برگزار میکندخبرهای جدید از سریال شبکه یک/ ماجرای لباسِ تابستانه بازیگران "خوشنام" در فصل زمستان چیست؟ + عکسساخت سریال و فیلم برای حاج قاسم سلیمانی چه سختیهایی دارد؟/ آرزوهای کارگردانی که برآورده شدپایانِ "جشن سربرون" و چند سؤال/ آیا بازیِ "کریم اکبری مبارکه" در این سریال کامل شد؟ + عکسانتهای پیام/منبع: تسنیم
کلیدواژه: شبکه نسیم رسانه ملی سریال شبکه نسیم رسانه ملی سریال دوست داشتم پشت بام بچه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۵۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشهای بدون سلبریتی شگفتانگیز هستند/ تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «اسب قاتلین» از ۱۹ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. فرزاد پریدار، این روزها در نمایش «اسب قاتلین» نقش کشیش یا مانوس را بازی میکند.
پریدار درباره تجربه حضورش در «اسب قاتلین» به خبرنگار آنا گفت: در نسخه اصلی نمایشنامه؛ کشیشی به نام مانوس به واسطه طمع، خودش را به شیطان میفروشد. ولی در اجرای ما به صلاحدید کارگردان، مانوس در واقع فردی کلاهبردار است که خود را به جای کشیش جا زده است و این کار من را به عنوان بازیگر دچار چالش میکند، چون درواقع باید دو نقش بازی کنم، ولی وجه تمایر نقش من نسبت به بقیه نقشها این است که یک تیپ را بازی میکنم و از آنجایی که من ذاتاً بازیگر تیپیکال هستم این نقش برایم جذاب است.
او ادامه داد: تماشاگر در نمایش «اسب قاتلین» با اعجاز نور، صدا و قابهای زیبایی روبرو میشود. وجه تمایز نمایش «اسب قاتلین» نسبت به نمایشهای دیگر تغییر صحنه است، صحنهها خیلی سریع و در تاریکی مطلق از این رو به آن رو میشوند و واقعا چیزی شبیه شعبده بازی اتفاق میافتد.
پریدار به اهمیت نور در این نمایش اشاره کرد و گفت: محمد هاشم زاده کارگردانی است که کار با نور را خیلی خوب میفهمد و در این نمایش هم به بهترین شکل از نوراستفاده کرده و در واقع نور جزئی از بازی و بازیگرهای اصلی این نمایش است.
او با اشاره به اینکه نمایش «اسب قاتلین» روایت خطی ندارد توضیح داد: همین موضوع باعث میشود تماشاگر وقتی به خانه میرود هم ذهنش درگیر این نمایش میماند، پازلها را کنار هم میچیند و از کشفهای جدیدش لذت میبرد. این به چالش کشیدن فکر تماشاگر به نظر من بسیار جالب است و خیلی از مخاطبان به ما گفتند یا برایمان نوشتهاند که این نمایش را باید چند بار دید.
این هنرمند شیرازی اجرا در تهران را برای کسانی که از استانها و شهرستانهای دیگر میآیند رویدادی بزرگ ارزیابی کرد و افزود: به هر حال تهران پایتخت است و هنرمندان بهتر دیده میشوند. مخاطبینی که در پایتخت تئاتر میبینند حرفهایتر هستند، چون تئاترهای مختلف ازشهرهای ایران و حتی خارج از کشور دیده اند و برای بازیگر اجرا در مقابل مخاطبی که تئاتر را میشناسد خیلی ارزشمند است و باعث میشود که بیشتر تلاش کند و در نتیجه اجرای با کیفیت تری ارائه کند.
پریدار افزود: هیچ سلبریتی نداریم، ولی نمایش اسب قاتلین در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر بیشتر جوایز را کسب کرد. متاسفانه بعضی اوقات، فقط حضور سلبریتی برای مخاطبین اهمیت دارد و خیلیها به تماشای آثاری که چهرههای شناخته شده ندارد نمیروند، درحالی که حضور یک بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون و تئاتر؛ به تنهایی تضمین خوب بودن آن اثر نیست و همچنین ممکن است تماشای نمایشی که هیچ چهرهای ندارد، تماشاگر را شگفت زده کند.
این بازیگر، حضور هنرمندان شهرهای دیگر در تهران را در ارتقا سطح تئاتر کشور بسیار موثر دانست و گفت: در تهران سطح رقابت از سایر استانها بالاتر است و وقتی هنرمندان شهرهای دیگر برای اجرا به تهران میآیند سعی میکنند به بهترین خودشان تبدیل شوند و این انگیزهای است که بازیگر، تلاش کند از لحاظ تجربه اجرا ومطالعه و سواد کاری؛ سطح خود را ارتقا بدهد و از مسئولین و دستاندرکاران حوزه نمایش درخواست میکنم از پتانسیل شهرستانها بیشتر استفاده کنند.
انتهای پیام/